A Műszaki Egyetem járműgépészeti kutatócsoportja vizsgálja a hazánkba érkezett új Alstom metróvagonokat. Már az első felmérés is vaskos meglepetéseket okozott: a járművek oldalán hatalmas lyukak tátonganak. "Az óriás nyílásokba 2-3 ember állva is beleférne..." - állítják a szakemberek. - "... ez kocsinként összesen akát 6-8 embert is jelent."
Egy merészebb terv szerint azonban, amennyiben a nyílásokban állók mögé további embereket állítanának, az egy csapásra megduplázná, akár megtriplázná az egy kocsin állók létszámát; a gondolatmenetet így folytatva végül emberekkel tölthetnék fel a vagonok belsejében talált hatalmas üres tereket is - feltéve persze, hogy bárki fantáziát lát majd ebben, és minderre önként jelentkezik.
Ez utóbbin kíván segíteni a munkacsoport javaslata, amely szerint a járműveket az alagutakban eleve ott fekvő síneken el is lehetne tolni valamelyik irányba: bizonyosan akadna mindig néhány olyan járókelő, akiknek úticélja a vagonok haladási irányával egybeesik, így a metrókocsik belsejében töltött idő nem telne haszontalanul, miközben azok az emberek, akiknek a további utazás valamiért már nem kecsegtetne előnyökkel időnként leszállhatnának, hogy amazok, akik meg ebben fantáziát látnak, felférjenek. Ez utóbbi helycserékre egyénként kiválóan alkalmasak lennének a metróállomások: a távlati terv szerint a vonatok itt rövid időre akár meg-megállhatnának.
Ötletes megoldásnak ígérkezik a vagonok mozgatására a gyárilag beépített villanymotorok használata - az utóbbiak áramellátását pedig az alagutakban lefektett nagyfeszültségű vezeték biztosíthatná. Zseniális megoldás akadt végül arra is, hogy a motorokat ne az alvázra kapaszkodva kelljen, kézzel üzemeltetni: a feladat elvégezhető lenne a kocsik vezetőfülkéinek kezelőpultjainál is, ahová a kijelölt személyek például egy ajtó kilincsének lenyomásáért cserében juthatnának be.
"Természetesen üzemeltethetnénk az új metrót hajszálra ugyanúgy is, ahogyan azt más vonalaknál már fél évszázada tesszük." - állapítja meg a tanulmány. - "De ezek mégis rettentően összetett dolgok: jó ezeket a kérdéseket legalább egyszer, szépen egyenként átbeszélni."
Utolsó kommentek